Μετά την “αναβολή” των προκηρύξεων για νέους φοιτητές στο Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “Οπτική και Όραση” του Πανεπιστημίου Κρήτης (που λειτούργησε από το 2003 μέχρι το 2019) και στο Μ.Π.Σ. Τεχνικές Οπτομετρικού Ελέγχου στο Πανεπιστήμιο Δυτική Αττικής, υπάρχει εμφανώς έλλειψη οργανωμένης μεταπτυχιακής εκπαίδευσης ("δια βίου μάθησης”) στο αντικείμενο της οπτικής του οφθαλμού και της όρασης.
Σε κάθε περίπτωση, εδώ και αρκετό διάστημα υπήρχε η σκέψη διαμόρφωσης μίας ευέλικτης και "συγκεντρωμένης" εκπαιδευτικής ενότητας μαθημάτων, που θα πραγματοποιούνταν μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (webinars). Είναι κατανοητό, ότι μέσω της εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης δεν είναι εφικτό να καλυφθούν όλα τα αντικείμενα επιστημονικού και κλινικού ενδιαφέροντος (και ειδικά το πρακτικό μέρος που απαιτεί δια ζώσης επικοινωνία), όσο και να έχουν εξελιχθεί οι διαδραστικές εφαρμογές του e-learning.
Γι' αυτό το λόγο, και με βάση μία διδακτική εμπειρία 20 ετών σε μεταπτυχιακό επίπεδο στην Ελλάδα και στην Αγγλία, και τις καθημερινές γνωστικές απαιτήσεις ενός κλινικού (eyecare practitioner) στην πρωταβάθμια περίθαλψη της όρασης, κατέληξα στη διαμόρφωση μίας ενότητας 22 διαλέξεων που θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ευέλικτο πρόγραμμα “Δια Βίου Μάθησης”. Ο τίτλος “Ophthalmic Optics, Contact Lenses and Visual Perception: an optometric approach “ περιγράφει κατά κάποιον τρόπο τη συμμετοχή της προσωπικής εμπειρίας στη διαμόρφωση του προγράμματος.
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα εγκρίθηκε (21-12-2020) από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ) του Πανεπιστημίου Κρήτης για εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Ως αποτέλεσμα, η επιτυχής ολοκλήρωσή του θα εξασφαλίζει Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης από το Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 22 παρουσιάσεις (44 ώρες διδασκαλίας) και μπορείτε να το βρείτε εδώ. Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις ημερομηνίες διεξαγωγής και τη διάρκεια του προγράμματος, καθώς και για το κόστος συμμετοχής θα ανακοινωθούν σύντομα.
__________________________
Course outline
It is evident that the quality of clinical service provided by an eye care practitioner is a function of his/her clinical skills and the provision of state-of-the-art instrumentation facilities and ophthalmic products. The pace of technological and scientific development is much faster today than it was 50 years ago. In the past, when an innovative idea was proposed by a scientist or clinician it was usually followed by a lengthy period of development before any direct application was attempted. This relatively long transitional period allowed widespread discussion of the idea before any practical application was attempted, so that any outcome could be smoothly integrated into clinical practice. In contrast, today’s academic and commercial pressures frequently force premature publication and exploitation of new ideas, methods and therapeutic interventions. Thus, the eye care practitioner, and especially the optometrist, should be equipped with basic knowledge about visual function and functional vision and have full understanding of cutting-edge technology to diagnose, evaluate and manage any refractive condition and decide on the interventions needed to optimise / rehabilitate visual performance.
This course offers a range of basic and advanced knowledge on ophthalmic optics, contact lenses and new technologies for evaluating and correcting visual performance that can bridge the gap between scientific interpretations and patients’ needs, satisfaction and complaints, offering to the eye care practitioner an ongoing search for improved methods of diagnosis and rehabilitation.
Course presentations
1. Human visual perception and natural selection
2. The optical structures and the aberrations of the eyes: from single to human eyes*
3. Emmetropisation and myopia progression: a refractive error or a disease?
4. Accommodative function:“errors” in focus, fluctuations and dynamics
5. Gaze, eye movements and fixation
6. Wavelengths, colour perception and colour anomaly
7. Binocular vision: summation vs.rivalry
8. Evaluating visual performance: visual acuity, contrast sensitivity and beyond threshold
9. Ageingofthehumaneye:opticsvs.perception
10. Presbyopia: why does it come so early in our life?
11. Correcting presbyopia: progressive power lenses
12. Contact lenses in 2020: where are we heading?
13. Optics of contact lenses: what should we know?
14. Corneal topography: normal vs. irregular cornea**
15. Correcting astigmatism with contact lenses: soft vs RGP
16. Fitting a presbyope with contact lenses: multifocals vs. monovision
17. Myopia control and its clinical importance: orthokeratology vs. extended DOF CLs
18. Fitting the irregular cornea with contact lenses: corneal vs. semi-scleral / scleral
19. Correcting refractive error and presbyopia with surgical techniques**
20. Ocular disease: acquired vs. inherited pathologies+
21. Low vision patients: how to improve their visual experience
22. Visual electrodiagnosis in retinal and post-retinal disease
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου